مدرسه و پایگاه های علمی
مدرسه مجازی مهدویت
هم‌اکنون 387 نفر با این مجموعه مرتبط هستند.

پاسداری از عفت عمومی، رسالت مهم جامعه منتظر است

روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، بمناسبت روز عفاف و حجاب، با نویسنده کتاب«پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی» به گفتگو پرداخت.
روابط عمومی بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) استان خراسان رضوی، بمناسبت روز عفاف و حجاب، با نویسنده کتاب«پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی» به گفتگو پرداخت

سمانه پرویان نویسنده کتاب پاسداری از عفت عمومی، پیرامون معنای عفت در لغت، اصطلاح، قرآن و روایات بیان داشت:
آنچه از مراجعه به کتب لغت همچون کتاب مفردات، لسان العرب، الصحاح، التحقیق به دست می آید این است که عفت حاصل شدن حالتی برای نفس و جان آدمی است که به وسیله آن از غلبه و تسلط شهوت جلوگیری می شود.
مراد از شهوت فقط شهوت جنسی نیست بلکه مفهوم عام آن مراد است که شامل هر نوع تمایل ناپسند می‌شود.
مسلط شدن بر نفس از طریق پرهیز از کارهای ناشایست و تلاش در این زمینه، عفت نام دارد.

عفت در اصطلاح نیز بعمنی خود نگه‌داری و مناعت طبع، خصلتی انسانی و حالتی درونی است.
این حالت نشانه های بیرونی داشته و در رفتار و گفتار بروز می کند حفظ عفاف بدون رعایت نشانه های آن ممکن نیست چرا که عفاف نمی‌تواند یک امر صرفاً درونی باشد نوعی نگرش به زندگی است که مشی ایده آل را در مفهوم خود دارد.

قرآن کریم و نصوص روایی نیز عفاف را در معنایی فراتر از پاکی جنسی به کار برده و آن را بمعنای در پیش گرفتن رویه اعتدال، تسلط بر خویش و صبوری در برابر تمایلات ناروا میداند.

مفهوم عفت دارای مصادیق متعدد است چرا که تمایلات نفسانی باتوجه به اشخاص و موارد، متفاوت و گوناگون می‌شود. از همین رو عفاف در چهار آیه قرآن کریم به دو صورت «یَستعْفِف» و «تَعفُّف» آمده است.


پرویان ضمن بیان این نکته که مصادیق عفت قابل احصاء نبوده و تمام اعمال و رفتار آدمی را در برمی‌گیرد، پیرامون مصادیق عفت بیان کرد:
عفت اندیشه، عفت گفتار، عفت نگاه، عفت چشایی، عفت دامن، عفت پوشش، عفت راه رفتن، عفت ارتباط با نامحرم، عفت رسانه و عفت معماری از جمله مصادیق عفت عمومی می‌باشد.


وی تنها به بیان یک مورد از مصادیق عفت اکتفا کرد و در مورد عفت اندیشه بیان نمود: تمام اعمال و رفتار انسانی چه خیر و چه شر از فکر انسان سرچشمه می گیرد این فکر ماست که شکل دهنده کردار ما خواهد بود به هر آنچه بیاندیشیم برای رسیدن به آن تلاش خواهیم کرد، عفت اندیشه برای زنان و مردان مصداق دارد.


پرویان در بررسی قانون کشش از کتب غربیان به نوشته نویسنده کتاب پیروزی فکر اشاره کرد و افزود: «فکر به طور مطلق بر مقدرات شما حاکم است هر فکری در آفریدن سرنوشت شما سهمی برای خود دارد باید معتقد باشید که اگر افکارتان را در جهت شایسته‌ای راهنمایی کنید سرنوشت خوب به صورت طبیعی به سوی شما خواهد آمد و بر عکس اگر فکر و اندیشه ای را که خداوند به شما بخشیده در راه بدی به کار اندازه پیوسته بدی و زشتی نصیب شما خواهد شد.»

در تأثیر اندیشه انسان بر ظاهر او پیامبر اکرم(ص) در کتاب الخصال می فرماید: «هرگاه دل انسان پاک باشد جسم او نیز پاک است و هرگاه دل انسان ناپاک و آلوده شود جسمش نیز به آلودگی کشیده میشود»

وی، در مورد تأثیر افکار بر اعمال ادامه داد: فکر گناه هر چند یک امر درونی و فردی است اما به طور معمول رابطه مستقیمی بین افکار و دیده ها وجود دارد به آن چه می بینیم فکر می‌کنیم لذا فضای سالم جامعه کمک فراوانی به فرد خواهد کرد تا فکر گناه در ذهن او خطور نکند.


بنابراین عفت عمومی بدین معناست که افکار و گفتار و اعمال افراد با اصول پذیرفته شده جامعه که همان اصول اسلام است منطبق و هماهنگ باشد افراد جامعه در روابط فردی و اجتماعی خود عفت را در همه ابعاد و مصادیقش سر لوحه خویش قرار دهند و روابط بین خود را مبتنی بر پاکی و عفاف نمایند.
لذا پرداختن به بحث عفت عمومی همراه ذکر مصادیق آن ضروری به نظر می‌رسد چرا که تحقق عفت عمومی در جامعه جز از طریق تحقق مصادیق عفت امکان پذیر نخواهد بود.


در ادامه در کتاب «پاسداری از عفت عمومی جزء جدانشدنی حکومت اسلامی» به بیان اهداف و مسئولیت‌های حکومت در نگاه اندیشمندان غرب و در نگاه اسلام پرداخته و ادله مسئولیت داشتن حکومت اسلامی در برقراری عفت عمومی از نگاه فقه را بررسی می‌کند.

وی در این کتاب به تشریح دو دلیل عقلی و دو دلیل نقلی می پردازد.
حفظ نظام و تأمین مصلحت دلیل اول و تأمین حقوق مردم دلیل عقلی دوم است.
ادله دال بر امر به معروف و نهی از منکر دلیل نقلی اول و ادله دال بر حدود و اجرای قوانین دلیل نقلی دوم است که شرح آنها در کتاب آمده است.

همچنین تعارض مسئولیت حکومت اسلامی با آزادی و آیه لا اکراه فی الدین مورد بررسی قرار گرفته است.

و در ادامه به مسئولیت داشتن حکومت اسلامی در برقراری عفت عمومی از نگاه قانون می پردازد.
قانون اساسی، قانون مجازات اسلامی، قانون جرایم رایانه‌ای، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعلامیه اسلامی حقوق بشر از جمله قوانین دال بر این مطلب است.

این فعال معارف مهدوی در پایان خاطرنشان کرد که برای داشتن جامعه زمینه ساز ظهور، ضروری است که مباحث عفت عمومی و مصادیق آن به صورت کامل در همه شئونات زندگی افراد جامعه رعایت و لحاظ شود.

هرچه تلاش برای تحقق مصادیق عفت عمومی در جامعه پررنگ‌تر باشد و حکومت اسلامی در این زمینه با تمام قوا فعالیت کند امنیت روانی و اعتقادی مردم جامعه ارتقاء خواهد یافت و در پی آن اصول اخلاقی و رفتار شهروندان جامعه، منطبق بر رضایت امام عصر(عج) خواهد بود ان شاءالله.

وی در پایان کتاب به بیان پیشنهاداتی در راستای عدم نقض عفت عمومی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی پرداخته است‌.
آخرین ویرایش
در 1401/4/21 19:25

مطالب پربازدید را ببینید
و یا به فهرست بازگردید.

بازگشت به ابتدای صفحه

تلفن
نشانی
05132226437 و 05132231339
بلوار مدرس، بین کوچه 8 و10، ساختمان نهضت سوادآموزی، طبقه پنجم
پیامک
30001366